Czy pozycjonowanie stron internetowych jest trudne?

Czy pozycjonowanie stron internetowych jest trudne?

Nawet najciekawsza strona www ma niewielkie szanse na zyskanie stałej widowni, jeśli właściciel nie będzie jej systematycznie pozycjonował. Użytkownicy, których interesują określone treści, produkty lub usługi, zwykle ułatwiają sobie poszukiwanie ciekawych stron przy pomocy Google. Jeśli więc strona jest niewidoczna w wyszukiwarce, istnieje niewielkie prawdopodobieństwo, że zyska stałych odwiedzających. Pozycjonowanie strony www jest więc niezbędne, by zyskała ona popularność. Czy warto promować stronę www w wyszukiwarce samodzielnie? A może lepiej zlecić to profesjonalistom?

Pozycjonowanie stron internetowych – na czym polega?

Pozycjonowanie jest usługą, która pojawiła się pod koniec ubiegłego stulecia, wraz z rozwojem serwisów internetowych. Na dobre spopularyzowana została dobre 10 lat później i ewoluowała aż do dnia dzisiejszego. Pozycjonowanie stron internetowych to grupa działań, których zakres wciąż się zmienia – podobnie jak zmieniają się algorytmy Google wyznaczające nowe trendy w marketingu online. W dużym uproszczeniu pozycjonowanie można określić jako działania wewnątrz strony www i wokół niej, które zmierzają do uczynienia jej zgodną z rekomendacjami Google, a także stałego poprawiania jej wskaźników zaufania – tak aby algorytm wyszukiwarki proponował stronę swoim użytkownikom w odpowiedzi na pytania powiązane z określoną tematyką.

Na pozycjonowanie stron internetowych składają się m.in.:

Pozycjonowanie jest usługą, która pojawiła się pod koniec ubiegłego stulecia, wraz z rozwojem serwisów internetowych

  • optymalizacja strony, którą określa się też mianem SEO (skrót od search engine optimization) – jest to dostosowanie kodu źródłowego witryny, jej meta tagów, adresów URL, linkowania wewnętrznego, a także treści do zaleceń wyszukiwarki
  • link building – pozyskiwanie zewnętrznych linków rekomendujących stronę wyszukiwarce
  • stałe monitorowanie uzyskiwanych efektów i poszukiwanie nowych słów kluczowych, które mogłyby wygenerować dla strony wartościowy ruch organiczny.

Czy można pozycjonować stronę internetową samodzielnie?

Samodzielne pozycjonowanie strony internetowej jest jak najbardziej możliwe. Inna sprawa, czy takie działanie przyniesie oczekiwanie efekty. W czasach, gdy pozycjonowanie nie było jeszcze tak popularną usługą, samodzielne zdobywanie linków i optymalizacja witryny metodą prób i błędów mogły przynieść satysfakcjonujące rezultaty. Doświadczali tego przede wszystkim właściciele hobbystycznych stron, małych forów internetowych i blogów. Konkurencja do fraz kluczowych, które pozwalały uzyskać całkiem dobry ruch organiczny, jeszcze kilka lat temu nie była tak duża, jak jest teraz.

Ostatnie lata przyniosły ogromny wzrost zainteresowania marketingiem w sieci, przez co uzyskanie dobrych pozycji w wynikach organicznych jest coraz trudniejsze. W przypadku stron komercyjnych amatorskie pozycjonowanie jest już nie tyle pozbawione sensu, co stanowi dla przedsiębiorcy spore zagrożenie. Nie można bowiem zapominać o tym, że Google bezlitośnie karze strony za próby wpływania na wyniki organiczne wyszukiwarki. Pozycjoner-amator często nie potrafi rozpoznać zagrożeń. Nie jest np. w stanie zweryfikować, czy zdobywane linki nie przyniosą stronie więcej szkody niż pożytku. Tego rodzaju błędy nie przełożą się na finansowe straty dla amatorskiej strony prowadzonej po godzinach. Inaczej sytuacja wygląda w przypadku strony firmowej lub sklepu internetowego – tu kara od Google (filtr lub ban) może odbić się znacząco na finansach przedsiębiorcy.

Z tego powodu najrozsądniejszym wyjściem jest zlecenie pozycjonowania strony specjalistom, czyli profesjonalnej agencji SEO. Tego rodzaju podmiot jest na bieżąco z aktualnymi rekomendacjami Google i przede wszystkim dysponuje narzędziami umożliwiającymi efektywną pracę i monitorowanie jej efektów. Dobra agencja SEO poprzedza pozycjonowanie dogłębnym audytem pozwalającym opracować skrojoną na miarę strategię marketingową. Agencja wie, skąd warto pozyskiwać linki przychodzące, dysponuje też własnymi zapleczami i współpracuje z portalami, gdzie zamieszcza napisane przez copywriterów artykuły reklamowe. Takie działania przekładają się na trwałe rezultaty w postaci lepszych pozycji w wyszukiwarce i nie narażają strony na zafiltrowanie lub zbanowanie w wynikach organicznych. Dzięki temu przedsiębiorca może czerpać z marketingu internetowego to, co najlepsze i pozyskiwać nowych klientów w najbardziej efektywny sposób.

Zuza