Pozycjonowanie stron internetowych – 3 najważniejsze porady

Pozycjonowanie stron internetowych – 3 najważniejsze porady

Wiele serwisów traktujących o SEO jednogłośnie utwierdza biznesmenów w przekonaniu, że optymalizacja pod kątem wyszukiwarek wymaga wysokiej jakości, unikalnych treści. Zasada ta dotyczy również sklepów internetowych i stanowi jedno z największych wyzwań w kontekście budowania swojej pozycji w gałęzi e-commerce. Oczywiście, każdy aspirujący właściciel sklepu internetowego, powinien starać się o to, by jego strona była jak najbardziej widoczna. Co robić, aby sklep online znajdował się wysoko w listach wyszukiwania? Oto trzy najważniejsze porady.

Po pierwsze – dobry „content”

Rzecz jasna, warto najpierw zadać sobie pytanie, co należy zrobić, aby sklep znalazł się wystarczająco wysoko w wyszukiwarce? Pierwszą zasadniczą kwestią, jest stworzenie dobrej jakości, unikalnej i zoptymalizowanej pod względem zasad SEO treści, którą widzą użytkownicy witryny sklepu (i wyszukiwarka). Nie chodzi tylko o opisy produktów – istnieją również inne podstrony, takie jak kategorie, strona główna czy opis sklepu (zakładka „o nas”), które mogą w znacznym stopniu zwiększyć pozycjonowanie.

Nadrzędna zasada mówi: przynajmniej każda podstrona powinna mieć treść. Jeśli celem jest to, aby strona była wartościowa dla Google – musi zawierać tekst. W przeciwnym razie podstronę należy usunąć (z małymi wyjątkami, takimi jak kontakt). Bardzo ważną kwestią w pozycjonowaniu sklepu internetowego jest unikalność treści. Jeśli jej część zostanie skopiowana, Google automatycznie będzie zaniżało miejsce w wyszukiwarce na rzecz innej strony – plagiat nie jest mile widzianą praktyką przy tworzeniu wartościowych tekstów pod wyszukiwarkę.

Po drugie – słowa kluczowe

Treść to coś, o trzeba zadbać przy tworzeniu podstron. Każda podstrona dowolnej witryny internetowej oferuje pozycjonowanie za pomocą 5-10 fraz kluczowych. Zasada ta odnosi się szczególnie do tych podstron z produktami, które sprzedają się (lub mają się sprzedawać) najlepiej. Właściciele dużych sklepów często w ten sposób, inicjują główne działania na stronie, wypełniając podstrony produktowe treścią, która będzie uznawana za najbardziej atrakcyjną dla koniunktury firmy.

Nie można też zapomnieć o tak zwanych tzw. „long tail words”. Jest to optymalizacja z możliwie największą liczbą różnych, ale powiązanych tematycznie fraz, np. „szczoteczki do zębów dla małych dzieci”. Long tail wykorzystywany jest m.in. podczas promocji produktów wysoce konkurencyjnych, gdzie główne słowo kluczowe jest trudne do efektywnej optymalizacji. Warto pamiętać o tym, aby tego narzędzia używać ostrożnie, bo łatwo z nim przesadzić. Najważniejszą kwestią jest upewnienie się, że użyte wyrażenia nie wpływają na funkcjonalność lub czytelność publikowanych treści.

Ze słowami kluczowymi nie należy jednak przesadzać – na pierwszym miejscu zawsze jest klient, więc to jemu powinny służyć teksty znajdujące się na stronie, przekazując potrzebne informacje w przystępny sposób. Pozycjonowanie sklepów internetowych w wyszukiwarce nie powinno stać na drodze do łatwości w czytaniu i budowaniu zaufania u potencjalnego klienta.

Po trzecie – implementacja linków wewnętrznych

Treści, które prezentuje się na witrynie sklepu internetowego, powinny być również zaopatrzone w linki wewnętrzne. Tego typu odnośniki pomagają osiągnąć dwa cele: nawigacja po wirtualnym sklepie staje się łatwiejsza, a strona jest lepiej zoptymalizowana.

Jeśli w swoich tekstach podaje się nazwy konkretnych produktów lub kategorii, to dobrą praktyką jest dodanie się do nich odpowiedniego, bezpośredni linku. Roboty Google uznają to za pozytywny sygnał, wzmacniający pozycję sklepu, a klienci za pomocą jednego kliknięcia mogą dodać kolejny produkt do koszyka, co, rzecz jasna zwiększa obroty sklepu. Odpowiednio zaimplementowane linki wewnętrzne w znacznym stopniu zwiększają ruch na stronie sklepu internetowego i (co ważne), zwiększają (choć już w mniejszym stopniu) zyski ze sprzedaży przeróżnych dodatków czy osobnych, potencjalnie niezwiązanych ze sobą produktów.

 

Zuza